Hiken naar een waterval, subboarden en het wildlifepark

8 januari 2020 - Anna Bay, Australië

Zoals we al hebben gezegd is het National Park Blue Mountains in zijn geheel afgesloten voor het publiek in verband met de branden. Maar voor de twee dagen dat we op onze toffe locatie in Glenbrook verbleven dachten we in elk geval wat leuke alternatieven gevonden te hebben. De eerste was een bezoek aan een gebied wat net buiten het NP valt. Een cliffroute vanin de omgeving van Leura met als hoogte- en eindpunt de Three Sisters; drie bulten op een bergkam. Een echt spektakelstuk.....maar niet echt....en door de laaghangende bewolking en rook van de bosbranden ook maar amper iets van te zien. Alhoewel de enorme hoeveelheid aan Aziatische toeristen anders deed vermoeden. Busladingen vol werden een voor een gelost om die drie bulten op de gevoelige plaat vast te komen leggen. En voor het idee liepen ze ook nog allemaal 200 meter op en neer over het smalle bergwandelpad, natuurlijk precies waar wij ook liepen. De Chinese en Japanse gerechten vlogen ons om de oren. Wegwezen, dus!

Blue Mountains in rook The Three Sisters in the back

De tweede stop was zeker wel de moeite waard, al was het alleen maar om het gebrek aan toeristen. We daalden zo’n 600 onevenredige treden af in een kloof om uiteindelijk uit te komen bij de Leura Falls en Cascades. Wow....die afdaling was zeker de moeite waard. Een prachtig waterval, die door de extreme droogte misschien niet op zijn aller natst, maar alsnog wel erg mooi was! We hebben er een uurtje heerlijk genoten. En tja, toen moesten we uiteraard diezelfde 600 treden ook weer naar boven. Effe doorbijten voor de meiden, maar de toppertjes liepen zonder al te veel gemopper naar boven. Misschien hielp het snoepje per 100 treden daar ook wel een beetje aan mee ;-) Uiteindelijk dus de dag nog mooi afgesloten.

4481587-s.jpg?15784810364481586-s.jpg?15784810624481588-s.jpg?1578481904

De dag daarna hebben het min of meer noodgedwongen rustig aan gedaan, omdat de geplande wandeling bij de Wentworth Falls niet door kon gaan omdat die binnen het NP viel. Daarom hebben we wat gewandeld in de omgeving van Glenbrook, ‘thuis’ spelletjes gedaan en hebben de meiden zich met juf Carmen zelfs nog een uurtje bezig gehouden met wat schoolwerk.

We verlieten Glenbrook en gingen onderweg naar het Walkabout Wildlifepark, maar daarover zo meer. Want eerst hadden we een tussenstop op Clareville Beach, net boven Sydney, voor een lesje subboarden. Dat houdt zoveel in als dat je staat op een surfplank en jezelf met een peddel vooruit beweegt. Lijkt makkelijk en voor veel mensen is dat ook zo, maar ik hoor daar niet in tegenstelling tot Carmen en Sterre niet bij. Ik ben echt een stuk beter in het surfen op het internet, maar m'n meiden gingen als de brandweer. Carmen bewoog zich vlotjes over het wateroppervlak voort en Sterre bleek een supertalent. De instructeur had vooraf nog twijfels of ze niet nog wat te jong was, maar zei uiteindelijk dat ze beter was dan papa en mama. En Luna.....die kreeg een mini-kano tot haar beschikking en voer door de branding alsof ze nooit anders gedaan had. Ge-wel-dig!

Subboard lesHere we go!Alsof ze het al jaren doet.... Vlotjes over het waterKano kanjer!Supergirl on the move

Het Walkabout Wildlife park is een wildpark, waar o.a. kangoeroes en emu’s vrij rond lopen. Andere inheemse dieren zoals de Tasmanian Devil, de Wombat en de Koala houden ze voor fokprogramma’s wel in hokken. We hadden een overnachting in een tent geboekt in dit park, maar we werden ge-upgrade naar een bungalowtje met eigen sanitair en ingerichte keuken. Dat was een mooie meevaller. Nou zaten we ook niet echt anderen in de weg, want we bleken de enige gasten die nacht. We hadden het hele park na 17.00 uur letterlijk voor onszelf en we mochten daar vrij rondlopen tussen de skippy’s. De enige, zo vertelde de manager, die ooit eerder het park voor zich alleen had gehad was Microsoft magnaat Bill Gates met zijn familie. Maar die had daar dan ook dik geld voor betaald, alhoewel hij het waarschijnlijk minder in zijn portemonnee gevoeld heeft dan wij.....haha! De reden dat het er zo extreem rustig was had waarschijnlijk ook te maken met de bosbranden. Zo’n twee maanden geleden zijn alle dieren nog uit het park geëvacueerd in verband met het dreigende vuur. Gelukkig was hier de dreiging voorbij en konden ze zo’n twee weken geleden weer terug naar huis. We hebben er een leuk etmaal doorgebracht, waarbij vooral de wandeling in het donker tot de verbeelding sprak.

Tussen de skippy's en emu's Pronkende pauw Kaola Luna, Roos en Mathilda de wallibi Trio kalkoen Tasmanian Devilvoor plusklas Skippy aaien

Vandaag zijn we naar Anna Bay gereden, waar we zijn neergestreken in een compleet ingerichte woning. Lekker de ruimte en alle voorzieningen bij de hand. Zelfs een wasmachine en dat komt tijdens lange reizen altijd van pas. We zitten hier omdat we morgen in alle vroegte vanuit Nelson Bay op zoek gaan naar dolfijnen en.........hangende onder een catamaran met ze mee gaan zwemmen! Althans dat is toch zeker de bedoeling. Sterre en Luna vinden we daar ondanks hun zwemdiploma’s toch nog echt iets te jong voor, dus die mogen vanaf de boot dolfijnen spotten. Ook al best een aardige dagbesteding voor die smurfen dachten wij zo.....

We hebben vanmiddag nog even aan het strand in Nelson Bay doorgebracht, waar we de vissen vanuit de branding konden voeren. Lachuh toch ! Ook een nieuwe ervaring was het kopen van een ijsje bij een ijscoboot. Een ijscoman, inclusief het belletje om de aandacht te trekken, die met zijn boot van strandje naar strandje vaart.

Visjes voeren IJscoboot Beachbabes ready to snorkel

We gaan dus vroeg onze mandjes in, want om 4.00 uur gaat de wekker. De volgende keer onze ervaringen tussen de dolfijnen, hopelijk met wat mooie foto’s erbij.

1. Imre Mutsaers Mutsaers:
    8 januari 2020
    Als ik een uurtje les krijg van juf Carmen houd ik daar altijd spierpijn aan over...:)
    Jullie hebben nu al hele gave dingen gedaan daar, ondanks de aanpassingen in het programma. En mooie foto's!
  2. Evi:
    8 januari 2020
    Wauw, wat een mooie verhalen en foto's al, na nog maar een week weg te zijn!
    Alleen de heenreis was al een heel avontuur ;)
    Wat is het daar mooi! Wel goed uit de buurt blijven van de bosbranden inderdaad... maar genoeg andere dingen te doen en te zien volgens mij.
    Super gaaf om zo'n heel dierenpark gewoon voor jezelf te hebben zeg!! Jaloers!!
    Geniet er maar van!
  3. Vera:
    8 januari 2020
    Wat een leuke avonturen allemaal!! Heel fijn een paar foto’s van levend wildlife te zien! Lol! Kijk nu al uit naar de volgende blog!! Dikke kus Vera
  4. Souad:
    8 januari 2020
    Mooie verhalen. Je word meegenomen in jullie avonturen, Very Nice. En wat een dappere meiden, TOP! Geniet ervan Xx
  5. Janine Janke:
    8 januari 2020
    Heel erg mooi! We leven met jullie mee en wensen jullie heel veel plezier met 'Flipper & Co'. Liefst Janine, Jasper, Amelie en Enya
  6. Angela Kat:
    8 januari 2020
    Leuk om te lezen en zien dat jullie je prima vermaken Down Under. Ik krijg zin in een ijsje van de ijscoboot, maar als ik nu hier naar buiten kijk, ehm... dan misschien toch iets warmers. 😁
  7. Miriam:
    8 januari 2020
    G-E-W-E-L-D-I-G!!! In één woord... Leuk om jullie avontuur op een afstand(je) mee te maken 👌
  8. Tamara:
    8 januari 2020
    Cool, zo jong al op een sub. Nick moest afgelopen zomer nog bij mij erbij. Goed gedaan Sterre! Daar heb je flinke spierballen voor nodig. X
  9. Yvonne Cransveld:
    8 januari 2020
    Gaaf om met jullie avonturen te kunnen meelezen! Die foto van die spin had van mij niet gehoeven...brrr. Have fun bij de dolfijnen!
  10. Hans en Wil van der Leeuw:
    8 januari 2020
    3(Ten)bulten op een bergkam: hoe verzin je het! Stoere meiden om 1200 treden te bedwingen:klasse. En wat een mooie foto's van al die dieren en jullie waterplezier, om jaloers van te worden. Ben benieuwd naar jullie komend 'hangend catamaran' avontuur.
  11. Anja:
    Hoi Familie Luijten,
    We hoeven ons gelukkig geen zorgen te maken om jullie. Jullie vermaken je prima zo te zien.
    En het is dus goed mogelijk om uit de buurt te blijven van de bosbranden.
    Het ziet er gezellig uit en jullie hebben al aardig wat ondernomen in een korte tijd.
    Heerlijk genieten met z’n allen en het is erg leuk om de verhalen te lezen.
    Veel plezier en groetjes van Wim en mij. X
  12. Wilma Jansen:
    8 januari 2020
    Gaaf wat jullie doen, de 3 gezusters ( bultjes), ja daar heb ik ook mooie herinneringen aan, toen nog zonder Chinezen, ruik je de eucalyptus lucht nog daar? Hoe krijgen jullie het allemaal verzonnen, onder catamaran dolfijnen spotten, ben ook benieuwd naar de foto's.
    Gaan jullie great barrière Reef/ White haven beach ook bekijken?
    Geniet van alles!!
  13. Leo TENBULT:
    9 januari 2020
    Wat een avonturen in een heel klein stukje van jullie reis.Prima meisjes en Papa.Het volgende reisverhaal wachten we af. Op naar de Dolfijne.
  14. Luna:
    9 januari 2020
    Woooohhhhhh ( o) Pa,

Wij zijn nog veeeeeel trotser op jou ! Dat JIJ een bericht kan maken ! Je overtreft jezelf ! Super lief !
    Dikke kus