De laatse dagen..

12 maart 2023 - Esbeek, Nederland

Helaas...ons prachtige avontuur is tot een einde gekomen. Dit is het laatste verslag over onze prachtige reis naar Zuid-Afrika en Mozambique, geschreven in home-sweet-home Esbeek. Het was een geweldige reis waarin we weer heel veel hebben gezien en gedaan, leuke mensen hebben ontmoet en boeiende gesprekken hebben gevoerd. Opnieuw een ervaring om nooit meer te vergeten en dat zullen we ook zeker niet doen!

De laatste dagen van onze reis verbleven we in Hout Bay, onder de rook van Kaapstad bij de Duitse Sabine en haar gezin, waar we met open armen waren ontvangen. Maandag zijn we lekker de stad ingegaan. Parkeren in een parkeergarage is kostentechnisch in Kaapstad nog een stuk beter te doen dan gemiddeld hier in ons land. Voor een een eurootje of twee staat de auto de hele middag droog. We waren aangesloten bij een gratis wandel tour met gids door de stad, maar na een minuut twintig waren we daar wel klaar mee. We gingen zelf op pad en kwamen al snel langs het stadhuis van Kaapstad, waar Nelson Mandela nog steeds het volk staat toe te zwaaien vanaf het balkon. Natuurlijk wilde Sterre graag even met hem mee zwaaien en een aardige beveiliger vond dat prima. Het leverde een leuk plaatje op.

We struinden lekker door de stad en kwamen aan bij het bekende Waterfront. Een mooi havengebied, met veel bedrijvigheid. Restaurants, winkeltjes, muziek, kunst en creativiteit, maar ook het Two Oceans Aquarium dat we bezochten. Leuk was ook dat er zeeleeuwen rondzwommen in de haven, die zich regelmatig lieten zien. Een lekker relaxed middagje.

De volgende ochtend moesten we vroeg uit de veren, want we hadden besloten om Lion's Head te gaan beklimmen om er vervolgens vanaf de top van de zonsopkomst te gaan genieten. De meiden konden lekker blijven slapen, maar voor ons ging om 04.45 uur de wekker. Maar het was de moeite waard. Na een pittige klim- en klauterroute van een klein uurtje bereikten we de top. Daar waren we overigens niet alleen, want deze hike is behoorlijk populair. Met enkele tientallen andere vroege vogels genoten we vervolgens van een schitterende zonsopkomst. Gelukkig was het helder weer en hadden we prachtig zicht op de stad, de zee en de Tafelberg, waar gelukkig op dat moment voor ons voor de eerste keer geen tafelkleed van wolken overheen lag. Beetje moe, maar zeker voldaan kwamen we terug bij Sabine en de meiden. Volgende stop: Boulders Beach!

Daar gingen we met Sabine en haar spijbelende dochter Laura naartoe. Op Boulders Beach woont een grote pinguinkolonie die je vanaf een boardwalk rustig kunt bekijken. Heel leuk natuurlijk, maar ook erg druk met toeristen. Een strandje verder is het een stukje rustiger. Geen boardwalk, maar klimmen over rotsen. Wat meer inspanning maar een veel leukere ervaring. De mevrouw bij de kassa had kennelijk de opdracht gekregen om iedereen toe te blaffen dat er écht géén pinguïns op dat strandje te zien waren! Ze voerde haar taak met verve uit, maar eigenwijs als we zijn gingen we tóch even kijken. Gelukkig maar, want er zaten een heleboel schattige waggelaars heerlijk van het zonnetje te genieten. En dat wij daar een kijkje kwamen nemen vonden ze prima. Alle tijd voor een stel leuke foto's.

En toen werd het woensdag. De dag waarop we weer naar huis gingen vliegen. Spullen gepakt en een laatste wasje gedraaid, dus amper was voor thuis. We namen afscheid van Sabine en haar kids, met wie we echt een superleuke tijd hebben gehad. Hoe gastvrij kun je zijn!? Een gezin dat je amper kent 3 dagen toelaten tot je huis. Mooie gesprekken gevoerd, lekker samen gegeten en leuke dingen gedaan. We gaan zeker contact houden.

Om de tijd te doden gingen we nog een paar uurtjes shoppen, maar toen was het toch echt tijd om de huurauto terug te brengen en te gaan inchecken. Na een vlotte, maar altijd weer vermoeiende reis landden we donderdagmiddag veilig in Düsseldorf. Onze vaste privéchauffeur annex oppas annex knuffeloom Wil stond ons daar al ongeduldig op te wachten. Een fijn weerzien! En dat was het anderhalf uur later ook met de ouders van Carmen. Zeker voor haar moeder was onze thuiskomst een grote verrassing, want die dacht namelijk dat we pas een week later thuis zouden komen. Surprise!

En zo komt er een einde aan weer een ontzettend mooie ervaring voor ons gezin. Genoten met een grote 'G' . Leuk dat we dit in dit reisverslag een beetje met jullie hebben kunnen delen. Wie weet tot een volgende reis.....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Angela Kat:
    12 maart 2023
    Het was een genot om al jullie avonturen te lezen. Super leuk. Ook fijn dat jullie nu weer hier zijn. Lekker even acclimatiseren, denk ik zo! Fijne zondag!!👋🏻😁
  2. Yvonne Cransveld:
    12 maart 2023
    Volgens mij hebben jullie weer een prachtige reis gemaakt, waar jullie veel onvergetelijke indrukken hebben opgedaan. Wat een rijkdom aan herinneringen geven jullie Sterre en Luna mee! Die meiden hebben zoveel gezien, gedaan en meegemaakt! Super om jullie reis zo weer te kunnen volgen. Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur, want jullie kennende zijn jullie hier ongeveer nu al weer plannen voor aan het maken....;)
  3. GUUS van SLUIJSVELD:
    Welkom thuis 👍
  4. Linde:
    12 maart 2023
    Welkom thuis! bedankt om ons te laten meegenieten!
  5. Sabine:
    12 maart 2023
    Welkom terug in Esbeek. Mooi en leuk om jullie reis te volgen. Wat een bofkont en die Sterre en Luna🥰
  6. Wilma Jansen:
    Ome Wil!!!! Lief!!!
    Fijn dat jullie weer op Brabantse bodem zijn en het fijn hebben gehad, tot ziens!!!
  7. Allard:
    13 maart 2023
    Hi Toppers, welkom terug. Leuk om jullie weer te volgen en op naar nieuwe plannen, werk en .................... weer een volgende reis!!!
  8. Linda:
    13 maart 2023
    Welkom thuis en bedankt voor jullie mooie reisverhalen en foto's!
  9. Marit Goosen:
    13 maart 2023
    Welkom thuis! Het was weer een feestje om mee te lezen, dus het was waarschijnlijk een nog groter feest om mee te maken, wat een mooie herinneringen maken jullie met viertjes, fantatisch.
  10. Rian en Elise:
    13 maart 2023
    Wat een ongelofelijk mooi avontuur hebben jullie meegemaakt, dat neemt niemand jullie meer af. Koester al die mooie herinneringen. Groetjes van Rian en Elise