Dagelijks leven, zeepaardjes en eindelijk echte paardjes

17 februari 2020 - Launceston, Australië

Ruim een volle week later maar weer een keer een berichtje vanaf Tasmanie. Nu de kinderen dagelijks naar school gaan zijn onze verhalen logischerwijs wel wat minder spectaculair. Maar dat wil niet zeggen dat er hier helemaal niets gebeurt.

De dames begonnen de nieuwe schoolweek weer vol goede moed en zin. Dat is overigens niet meer veranderd, want ze hebben het gewoon erg goed naar hun zin allebei. De juffen en de meester zeggen ons ook dat ze op school goed in het velletje lijken te zitten en lekker meedoen. We zijn maandag nog een keertje achter de schoolbus aangereden, maar vanaf dinsdag staan ze op eigen schoolbus-benen. En dat doen ze prima! Luna stelt nog welke elke dag de vraag of we niet gezellig ‘even’ mee kunnen rijden, maar snapt uiteindelijk ook wel dat dit niet helemaal de bedoeling zal zijn. We zijn er wel van overtuigd dat het (noodgedwongen) systeem van de schoolbussen zeker ertoe bijdraagt dat kinderen sneller wat onafhankelijker worden. Ze moeten toch in zekere mate al vroeg een beetje voor zichzelf zorgen, alhoewel het ‘laden en lossen’ van de bussen bij de school natuurlijk prima wordt begeleid. En elke dag krijgen we hetzelfde antwoord op de vraag ‘of ze nog iets hebben geleerd’: Nee!....haha. Luna zit natuurlijk nog in de kleuterklas, dus logisch dat daar veel spelenderwijs gebeurt. Maar ook in Sterre’s klas gaat het er allemaal rustig aan toe. Het niveau is, zoals we al zeiden, beduidend minder en dat is voor onze mevrouw natuurlijk wel lekker. Ze geniet met volle teugen.

4528550-s.jpg?1581915428Spinnenbezoek; een HuntsmanYeah....weekend!!School's out

Voor goed gedrag kunnen kinderen een beloning in de vorm van een ster verdienen. Die kan de juf geven, maar ook een medeleerling. Bij vijftien sterren krijg je dan een beloning uit de schatkist. Jullie mogen raden wie van de klas als eerste de beloning te pakken had……..juist!  Zo kunnen ze bv. een ster verdienen als ze tijdens de Mindfullnes goed meedoen. Zegt Sterre: “Ik ga gewoon lekker op de grond liggen met m’n ogen dicht, dan is het toch net of ik goed meedoe en verdien ik weer een ster.” Haha…..ze is niet dom!

4528553-s.jpg?1581915410

Ook merken we dat ze met Engels behoorlijke stappen zetten. Sterre voert al een heel aardig gesprekje en kan het meeste inmiddels wel volgen, zegt haar juffrouw. Ze is ook niet bang om het te doen en begint gewoon te kletsen. Ook leest ze Engelse boekjes en heeft ze zelfs al een simpel boekverslagje in het Engels geschreven. Knap hoor! Luna is wat terughoudender. Ze lijkt heel veel wel te begrijpen, maar ze kijkt ook gewoon wat anderen doen en doet het dat ook. Maar ook zij lijkt langzaam wat schroom te verliezen en we horen tussendoor dat ze inmiddels ook echt wel woorden en zinnetjes in haar systeem heeft zitten. “Ohhh my Gosh.”

Dan de buitenschoolse activiteiten en de bezigheidstherapie van ons.

Wij hebben weer genoten van een paar stevige wandelingen. Zo zijn we maandag Mount Arthur opgeklommen. Een klimwandeling naar de bergtop op zo’n 1200 meter. Een stevige klim, waarbij we niet zelden handen en voeten moesten gebruiken, maar daarna werden we beloond met een prachtig uitzicht. Ook hebben we weer de nodige baantjes getrokken in het zwembad en woensdag zijn we twee uur samen op de mountainbike actief geweest. Beetje meer omhoog en omlaag dan in onze contreien, dus op het laatst knalde het mij aardig in mijn bovenbenen. Ik zit misschien iets vaker op een mountainbike (met de nadruk op ‘iets’) en durf wat harder af te dalen, maar de krachtige sportbenen van Carmen houden het op dit soort parcoursen wel  net effe langer vol.

mountainbike DionMountainbike Carmen

Die woensdagavond zijn we ook nog een paar uurtjes naar de paardenraces gaan kijken. Net als we destijds in Zuid-Afrika deden, hadden we ons eigen wedkantoor geopend. We zetten per race allemaal een 50 dollarcent in op een van de paarden en daarna…….je longen uit je lijf schreeuwen in de hoop dat het paard er harder door zou gaan rennen. Alleen in de eerste race had iemand op het juiste paard gewed. Carmen pikte de winnaar eruit en won de pot. Daarna bleek dat we misschien toch meer kijk hebben op springpaarden…..

4528541-s.jpg?1581915455Op welk paard gaan we wedden?4528542-s.jpg?1581915472

Donderdag hadden wij een super leuke strand- en rotswandeling bij Low Head, de plek waar we een week eerder naar de pinguins waren geweest. Heerlijk weertje en zelfs weer een van de pinguins gezien. Blijven leuke beestjes. Met een tevreden gevoel in de auto gestapt, maar toen kwamen we er achter dat we Carmen’s telefoon kwijt waren. Tja, en ga die dan maar eens zoeken als je een kilometertje of 10 gelopen hebt. De kans was erg groot dat hij inmiddels aan het zwemmen was, het was ondertussen namelijk vloed geworden. Dat kostte ons dus een nieuwe telefoon en we moesten een nieuwe Australische simkaart regelen. Vervelend natuurlijk wel dat Carmen al haar nummers kwijt is, dus als je haar niet te pakken hebt gekregen weet je nu waarom. Gelukkig hadden we wel redelijk trouw de foto’s overgezet naar onze laptop. Maar als je haar dus vanaf nu nodig mocht hebben, moet je ze even appen via haar Australische nummer: +61484389296.

Een kleine pinguin in zijn schuilplaats

Vrijdag na school waren we bij Luna’s juf uitgenodigd om de meiden te laten pony rijden. Ze heeft zelf ook twee meiden in dezelfde leeftijd, dus dat was super leuk natuurlijk. Ze hebben genoten…..eindelijk pony’s!  Het liefst hadden ze er nog veel langer opgezeten. We mochten ook blijven eten en we hadden een heel gezellige middag en avond. Leuke mensen waar we vast nog een keertje mee gaan afspreken.

Is 't geen plaatje?Luna met haar jufKnappe amazonesRun Mommy run!Drie kleine 'kleutertjes' zaten op 'n hek...

Gelukkig hebben we een week met behoorlijk mooi weer achter de rug en zijn we in de gelukkige omstandigheid dat we een gigantisch grote tuin ter beschikking hebben. Dus hebben we ook gewoon ‘thuis’ lekker met water kunnen spelen. Flesvoetbal, blindemannetje, waterballonnengevecht en dat soort spelletjes. Ook dat is gewoon erg leuk.

WaterpretBlindemannetje...SpetterenSpatterenKledderenFlessenvoetbal

Het verrassendste uitje van de afgelopen tijd was ongetwijfeld het bezoek aan Seahorse World en het Platypus House, oftewel Zeepaardjes Wereld en het Vogelbekdier Huis. En ja, het was inderdaad niet veel anders dan een rondleiding langs bakken vol met zeepaardjes, maar wat een interessante beestjes. Duizenden hebben we er gezien en op het einde van de tour waren er zelfs een aantal aquaria waarin de aanraak-zeepaardjes zaten. Geen spatje stress bij de diertjes, vonden het prima. Leuke ervaring! Omdat we tijdens al de uren spotten naar het vogelbekdier er geen eentje hadden gevonden, besloten we ze dan toch maar gevangenschap te gaan bezichtigen. Ook dit was erg leuk. Er liepen ook nog een stelletje Echidna’s (=mierenegels) rond, die kennelijk anatomisch vrijwel identiek zijn aan hun zwemmende soortgenoot het vogelbekdier.

Dit is geen nep, maar een écht zeepaardjeHet raarste dier ter wereld?  VogelbekdierEen Sea Dragon. Prachtig wezentje!'t Zijn net speelgoedbeestjes...DSC03971De zeepaardjes kraamkamerZeepaard voelenKiekeblub...

De zonnige zondag bracht ons naar Narawntapu NP aan de noordkust, waar we een prachtige wandeling hadden door bossen, over een flinke heuvel en langs het strand. Ook dat was weer genieten geblazen.  Een gigantisch lang en breed strand, waar je 3 uur enkele reis kan wandelen en dan kom je maar 5 mensen tegen. Heerlijk!

Het strand alleen voor onsWat een uitzichtLazy Sunday afternoon...Unne grôte skippy, jonguh!Leave nothing but footprints...

Vandaag dus weer een nieuwe schooldag voor onze meiden. Maar weer eens kijken of ze deze week wel iets gaan leren ;-)

1. Dolf Lisette van de Wouw:
    17 februari 2020
    Is erg leuk om te lezen Dion en Carmen. Blij dat het allemaal zo goed gaat en erg fijn dat de kinderen het zo goed doen.
    Nog heel plezier daar en geniet ervan. Groetjes,
  2. Carlijn Wout Stan Jasper:
    17 februari 2020
    Hey, weer een leuk verhaal. Balen dat je mobiel kwijt is, verklaart het 'ene vinkje' bij appjes. Niks voor Carmen om niet te reageren... Wel lekker rustig ws😂. Geniet ervan, blijf schrijven!
  3. Wil:
    17 februari 2020
    Goedemorgen luitjes, ik doe nu een 3de poging om ff iets terug te schrijven... Het ging al 2x fout heel mun tekst weg😀👍mooi verslag weer enals je de foto's goed bekijkt krijg je helemaal un goed beeld wat daar allemaal door jullie beleefd wordt... Ga verder met genieten tot het volgende relaas groeten uit beek Els en Wil

Sterre en Luna👍😀houdoe
  4. Olga:
    17 februari 2020
    Hi there, wat een leuk verhaal weer! En mooie foto's... Het plezier en de rust stralen er vanaf. Mooi. Lekker genieten samen!
  5. Wilma Jansen:
    17 februari 2020
    Heel fijn leventje, zo kan het ook, wat een rust!
    Fijne week weer!!!
    0629151004 ;)
  6. Wil:
    17 februari 2020
    Hello luitjes... Ik zie nu dat ik vanmorgen na een 3de poging om een reactie te versturen ben vergeten om op plaatsing te drukken.. Na 2 pogingen was de 3de klaar voor verzenden en dan tja Zo begint het zeggen ze dan... Maar goed het was weer een mooie samenvatting van de belevenissen en met de foto's erbij is het nog sprekender... Ik zeg geniet verder groetjes van ons en un knuffel voor Sterre en Luna😀😀👍houdoe
  7. Silke:
    17 februari 2020
    Een prima dagelijks leven lijkt mij zo!!!
  8. Hans en Wil van der Leeuw:
    18 februari 2020
    wederom een professioneel verslag, dat mag wel eens gezegd worden. Prachtige foto's van jullie zorgeloze kids.
  9. Marie-Cecile Eijsermans:
    18 februari 2020
    Hoi Sterre en de rest,
    Wij vinden het supergoed dat jij als eerste iets uit de schatkist hebt gekregen! Gefeliciteerd!! Maar we zijn wel een beetje nieuwsgierig naar wat je dan gekregen hebt.
    Wat een mooie zeepaardjes zeg. Is het niet zielig om die vast te houden? Wij denken namelijk van wel. Die spin was echt gaaf, wat groot!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt op school. Wij hebben vrijdag allemaal carnavalsviering op school en dan een week vakantie. (volgende week zijn we er dus niet om een berichtje te sturen)
    Wij gaan zo meteen de verjaardag van Bente vieren, want die is vandaag 8 jaar geworden. Vanmorgen heeft ze al op haar eigen school getrakteerd en dadelijk bij ons. Joepie!!! Benjamin is in de vakantie jarig (1 dag na jou)
    Lola heeft net een leuke goocheltruck gedaan. Benjamin en Juul (echt waar, nu echt) doen dadelijk ook nog een proefje. En dan moeten we ook nog aan ons spel werken, we hebben het dus heel druk.
    Wij willen jullie nog heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel plezier wensen en tot over 2 weken.
    Groetjes van Juul, Luuk, Benjamin, Lola, Koen, Bente en Marie-Cécile
  10. BSO Torenlei.:
    20 februari 2020
    Hee Dion, Carmen, Sterre en Luna,
    Wat leuk om jullie verhalen en foto’s te zien, fijn dat het allemaal goed gaat daar. Geniet er nog van!!

Heel veel groetjes van alle BSO kinderen.