De eerste dagen...

15 december 2022 - Thabazimbi, Zuid-Afrika

Hey luitjes. We zijn inmiddels een paar dagen op pad, dus tijd voor een update. Na een reis die door een vertraging in Cairo uiteindelijk een paar uurtjes langer duurde dan gepland, landden we maandagochtend in Johannsburg. Aardig brak, maar eerst wat zaken regelen, zoals het ophalen van onze Zuidafrikaanse SIM kaarten en geld pinnen. Chauffeur Mark pikte ons op en bracht ons naar de plek waar we onze 4x4 bushcamper moesten ophalen. Een uurtje rijden. Na het invullen van de paperassen en een uitgebreide uitleg over de wagen en het opzetten van de daktenten konden we op pad. Eerste stop......de supermarkt. Voorraad voor een paar dagen kamperen ingeslagen, maar de eerste overnachtingsplek was een heerlijk appartementje met dito bedden om bij te komen van de reis. Om 20 u lagen we allemaal lekker te ronken om wat slaap van de nacht ervoor in te halen.

Dinsdag reden we in een uurtje of 3 naar onze eerste kampeerplek in Marakele NP. Onderweg kwamen we langs een paar privaat wildparken,  waar we vlak bij het hek al de eerste giraffen zagen. Langs de openbare weg spotten we ook al apen, dus het begon goed....

Tijdens anderhalve dag Marakele NP hebben we weliswaar veel dieren gezien maar helaas lieten 4 van de Big 5 zich niet aan ons zien. Zagen gelukkig wel een paar neushoorns en dat blijven toch zeer indrukwekkende dieren. We spotten wel giraffen, zebra's, allerlei herten en bokjes, prachtig vosjes, een mooie leguaan, struisvogel, stokstaartjes, schildpadden en allerlei klein spul.  Grappig was de hardwerkende mestkever die ons kruiste. In het park zagen we ook eengrote camper rijden met zowaar een Nederlands kenteken. 'Daar moet een  mooi verhaal achter zitten', zeiden we een meteen. En toevallig troffen we op de campsite het Nederlands stel dat er mee rijdt. Ze reizen al 2 jaar met die camper en zijn vanuit Nederland vertrokken en hebben al heel Afrika doorkruist. Over avontuur gesproken!

We moeten nog wel wat wennen aan 't campingleven. De handigheid in het opzetten en afbreken van de tenten nog wat vinden en alles in de wagen moet z'n plekje nog en beetje krijgen. Maar dat komt vast goed. Sowieso mogen we vandaag weer een nachtje in een echt bed in een lodge slapen i.p.v. op ons 5 centimeter dikke kampeermatrasje. Da's niet echt heel comfortabel!! En als 's-morgens dan ook nog de binnenkant van je tent nat is en het muggennet van de andere tent niet sluit, is het tijd om de verhuurder te bellen. Conclusie: morgen komen ze hier op locatie twee nieuwe tenten monteren.

Vandaag kwamen we aan in Kololo Game Reserve, een 5-sterren lodge aan de rand van Welgevonden Reserve. Hier zitten we nu in een super de luxe villa op basis van volpension. Heerlijk.... en effe voorbereiden op een paar dagen kamperen. Vanmiddag zijn we zelfs op de fiets op safari geweest. Dat kan hier omdat Kololo geen roofdieren heeft, maar wel wildebeesten, giraffen, kudu's, zwijntje en weer allerlei hertjes. Super leuk, maar helaas werden we overvallen door onweer en moesten we ons laten ophalen door een ranger. Toch best even spannend voor de meiden...en ons. We zouden eigenlijk nog een game drive met een ranger gaan doen, maar die is uitgesteld naar morgenvroeg. Om 5u uit de veren en na de game drive lekker ontbijten.

Daarna rijden we door naar de Magoebaskloof voor een paar kampeernachtjes. Een rit van een paar uur, die door de meiden nuttig worden besteed met.....huiswerk!

En als ze zich niet met huiswerk bezighouden, proberen ze vlogs te maken en te editen! De eerste stappen naar een carrière bij Vlogmania zijn een feit :-)

Tot de volgende!

1. Ruud van der Leeuw:
    15 december 2022
    Veel plezier met jullie avontuurlijke en leerzame reis. Veel plezier en blijf gezond.
  2. Linda de Kruif:
    15 december 2022
    Nog maar net op pas en alweer zoveel meegemaakt. Heerlijk om jullie reisverhaal te mogen lezen. Dankjewel!
    Lekker genieten van al die mooie maar ook van de avontuurlijke momenten.
    Liefs Linda
  3. Hans en Wil van der Leeuw:
    15 december 2022
    Nou...dat is een goed begin. Wat jullie al beleefd hebben die eerste dagen zeg!!
    Wij verbaasden ons over die autodaktenten, gelukkig zijn jullie geen slaapwandelaars. Mooie foto's maar die van het zwembad zijn wel jaloersmakend.
    Het zal wellicht minstens 25 graden warmer zijn dan hier. Geniet ze en tot vlug.
  4. Patricia:
    15 december 2022
    Hee, wat leuk dat jullie weer op pad zijn!
    Maak er weer veel moois van en dit keer geen corona shit.
    Ik reislees mee!
    Groetjes Patries
  5. Marco:
    15 december 2022
    Hey, wat kunnen jullie prachtig de reis beschrijven. Heerlijk om te lezen. Veel succes de komende tijd.
  6. Wendy:
    15 december 2022
    Wat fijn te horen dat jullie goed zijn gearriveerd. Zo te lezen een mooi begin van het avontuur. Gaaf de eerste foto’s. Lekker genieten! Groetjes aan iedereen.
  7. GUUS van SLUIJSVELD:
    Wow,
    Wat een avontuur gaan jullie weer tegemoet. Veel plezier.
  8. Claire Phutieagae:
    Awesome! Enjoy😁
  9. Adith:
    Geniet ervan samen! Het ziet er al fantastisch uit 😘
  10. Anja:
    16 december 2022
    Dag lieve allemaal, de start is gemaakt! Beetje met trubbels maar dat hoort er misschien wel een beetje bij!
    Het ziet er wel weer fantastisch uit. Leuk om het verhaal te lezen.
    Geniet met volle teugen van de reis. Wij volgen met plezier de verhalen. Groetjes aan allemaal. Wim en Anja
  11. Kinderen van groep 5-6:
    16 december 2022
    Wat een leuke reis maken jullie. En hele leuke foto's. Daardoor reizen wij een stukje mee.
    Wat knap zoals jij je 'huiswerk' maakt, Luna;)
    Hoe is het in het vliegtuig gegaan? (Tuur)
    Hoe warm is het bij jullie? (Jorn)
    Mis je ons al een beetje? (Josje)
    Laat je het even weten als je de big 5 hebt gespot? (Ferry)
    Wat kies je: liever je bed thuis of die dunne matrasjes? (Boet)
    Fijne reis nog van ons allemaal!
  12. Luna:
    17 december 2022
    Hoihoi! In t vliegtuig was t erg leuk, Tuur. Want ik mocht de hele tijd filmpjes kijken. En hier is het meestal wel zeker 25 graden, Jorn! We hebben van de Big 5 al de leeuw en de neushoorn gezien. Maar ook hele schattige baby zebra's. Gelukkig hebben we nieuwe, dikkere matrassen gekregen dus voorlopig kies ik toch voor deze, Boet! Groetjes van Luna
  13. Linda:
    16 december 2022
    Geweldig om jullie avontuur te lezen en ik kijk al uit naar het volgende verhaal. Veel plezier en succes met vloggen meiden!
  14. Linde:
    16 december 2022
    leuk dat we langs deze weg weer kunnen meegenieten, have fun, geniet van elk moment en hou het veilig!
  15. Wout Carlijn Stan en jasper:
    16 december 2022
    wat leuk om weer een verhaal van jullie te lezen! Mooie foto's! Wat een tegenstellingen met hier, wij hebben vandaag heerlijk geschaatst op het Zwartven, hopelijk volgende keer weer ook met jullie. Maar eerst lekker genieten en veel mooie avonturen beleven! Hou ons op de hoogte en geniet!
  16. Madelon:
    16 december 2022
    Hey Dion, ik heb je wel gemist hoor... bij mijn 'afscheid' vandaag, maar jullie reisverhalen maken alles goed 😜 geniet van en met elkaar, ik blijf lezen. Groetjes
  17. Wilma Jansen:
    Geniet van alles!!!
  18. Marleen Draisma:
    17 december 2022
    mooi jullie avonturen te lezen. En: leer die meiden maar om goede content te maken... kunnen ze over een par jaar gewoon bij ons komen werken!
  19. Leo TENBULT:
    17 december 2022
    Wij missen jullie wel ,maar jullie hadden het echt verdiend . NOG VEEL PLEZIER EN LET GOED OP ELKAAR .
  20. Angela Kat:
    17 december 2022
    Hele leuke foto’s! Al veel gedaan en beleefd in die eerste paar dagen van de vakantie. Heerlijk ook al die beesten om jullie heen. Ik kijk alweer uit naar het vervolg. 😎 veel plezier!!
  21. Louise:
    Leuk deze verhalen weer te volgen. Heel veel plezier 😊
  22. Hans en Jeannette:
    18 december 2022
    Geniet van dit mooie avontuur buurtjes😎👌🏻🚌🌞
  23. Esther:
    18 december 2022
    Wauw wat een reis weer en wat gaaf dat jullie dat met z'n 4tjes weer kunnen ervaren, delen en ondernemen! Geniet, pas goed op elkaar 😉 en blijf vooral jullie ervaringen schrijven! 🙏🫶
  24. Karin:
    19 december 2022
    Wat een prachtig avontuur, zo speciaal om dit samen met je kinderen te beleven. Ik kijk alweer uit naar het vervolg.
    Groetjes, Karin
  25. Nicole Spaendonk:
    19 december 2022
    Wauw heerlijk om te lezen. Maar ehhh even voor jullie. Wij hebben de afgelopen dagen heerlijk geschaatst. Dat hebben jullie dan wel gemist maar dat weegt niet op tegen deze mooie verhalen. Heel veel plezier en fijne feestdagen. Veel liefs.
  26. Lara Bres:
    21 december 2022
    Heel veel plezier op deze mooie reis. Echt weer heel leuk om te lezen dat jullie terug zijn in ZA. Ik kijk uit naar meer verhalen en zeker de vlogs van de meiden! Indien jullie PE betreden, dan heel graag aan iedereen de groetjes. Dikke kus Lara. Geniet ervan!!
  27. José:
    21 december 2022
    Ziet er weer geweldig uit jongens, we zijn benieuwd naar de rest van jullie mooie avontuur!
  28. Dorine Schaapsmeerders:
    22 december 2022
    Wat een avontuur. Dat is wat anders dan paarden. Super tof hoor! Geniet er van en van elkaar!
  29. Wouter K:
    27 december 2022
    Een paar dagen onderweg en dan al zoveel gezien..............
    Geniet van al het moois wat nog gaat komen !!!