Olifanten, Zipline en een barre tocht naar Mozambique

22 december 2022 - Chidenguele, Mozambique

Het leuke van reizen naar wat meer afgelegen locaties is vaak dat er veel interessante dingen te zien en te doen zijn. Maar je komt ook voor verrassingen en uitdagingen te staan. Dat hebben we zeker ervaren in de afgelopen dagen. We hadden jullie best al wat eerder mee willen nemen in ons avontuur, maar zonder dataverbinding is dat erg lastig. Sowieso wordt het wat meer behelpen, want onze laptop heeft de geest gegeven. Helaas kunnen we dus niet altijd de mooiste foto's laten zien, omdat die niet met de telefoon maar met de normale camera gemaakt zijn.

Zoals we de vorige keer zeiden was onze 2e dag in Welgevonden er eentje met een vroege start. Om 5 uur opgestaan en een half uurtje later zaten we in de safari jeep op zoek naar wild. Sterre nam plaats naast de gids en gaf haar ogen goed de kost. ÝHet was een prachtige ochtend. Al snel bleek het voordeel van de aanwezigheid van een ranger, want hij zag 3 leeuwen die voor ons anders gewoon 3 lichte punten in het landschap waren geweest. Eentje ervan was een groot mannetje, die zich op een gegeven moment nog even goed liet horen. Hij was duidelijk de koning van het park!

We kregen daarna wel wat enerverende dagen. Na Welgevonden koers gezet naar de Magoebaskloof. Een kleine meevaller, want waar we op een kampeerplek gerekend hadden, kregen we een sfeervolle cottage. We hadden een Zipline middag in een prachtige kloof geboekt. Echt fantastisch.....totdat de hemel openbarste en het keihard ging regenen. Daar hang je dan......! Zo snel het kon de ronde afgemaakt en als druipende katjes terug gekomen. Hoe gaaf was het dat de manager ons een gratis tweede rondje gaf op de volgende ochtend. Het was toen echt kneiter mistig, dus we hadden er niet veel vertrouwen in. Maar ondanks de mist werden we opnieuw aangehaakt. De mist bleef mooi boven de kloof hangen, dus we hadden een geweldige ochtend. Speeltuin voor klein en groot.

Nog diezelfde middag reden we door naar Mapungubwe NP, waar we tijdens ons eerste verkennende rondje al meteen tientallen olifanten in groepjes zagen lopen, ook dichtbij. Prachtig! We verbleven op een campsite midden in de bush, waar we echt genoten hebben. Ranger Carmen spotte zelfs een cerval die een boom in klom. Ondanks dat het ver van de bewoonde wereld was, was er wel een klein zwembadje wat uiteraard koren op de molen van de meiden was. Ook de volgende dag toerden we door het prachtige park en spotten we weer veel dieren.

De volgende ochtend door naar het Krugerpark, dat we alleen gezien hebben tijdens de doortocht naar de Pafuri grens met Mozambique.

Tja....de reis naar en door Mozambique. Dat is een verhaal op zich.

Omdat voor de reis van onze campsite net buiten Kruger, naar ons eerste verblijf in Mozambique zo'n 5 uur moest worden uitgetrokken, reden we al vroeg in de ochtend Krugerpark in. We waren zelfs de eerste bij die poort. We toerden door het park, spotten nog een krokodil,  en kwamen heerlijk op tijd bij de grens aan. Gelukkig was het er rustig, dus de aanschaf van het visum en doortocht verliep (voor Afrikaanse begrippen) vlotjes.

Zodra we Mozambique binnen reden belandden we in een totaal andere wereld. Geen verharde weg, hier een daar een hutje, maar wel een verkooppunt voor lokale sim-kaarten. Effe eentje scoren....dachten we! Toen het registreren na een dik half uur nog niet was gelukt besloten eerst naar een wat grotere plaats te rijden: Mapai ! Daar moesten we volgens de routebeschrijving toch naartoe en we moesten de locals maar naar de goede weg vragen. Die weg zou ons naar een veerpondje brengen om de rivier over te steken. Om er zeker van te zijn dat we de juiste route hadden hebben we het minimaal vijf keer gevraagd en iedereen stuurde ons dezelfde kant op. We kwamen terecht op een soort bospad en hebben elkaar meerdere keren vragend aangekeken. Maar steeds opnieuw bevestigden passanten dat we op de weg naar Mapai zaten. Uiteindelijk hebben we meer dan 100 km. over zand- en gravelpaden gereden. Achteraf volgens de reisagent toch niet de bedoelde route, maar we hebben er wel het echte leven in het achterland gezien. Heel veel kleine dorpjes met kleine hutjes met steeds maar zwaaiende mensen. Heel mooi om te zien, maar een zware tocht.  Alhoewel Luna het de mooiste autorit van haar leven vond. Vooral de felgekleurde dameskleding viel bij Luna in de smaak. Uiteindelijk bereikten we het pondje dat ons over de rivier ging zetten. Het bleek een soort ponton dat door een stuk of zes mannen met lange stokken als een duwboot naar de overkant werd gebracht. Eerst een stuk tegen de stroom in en daarna met de stroom mee op de juiste plek terecht komen. Vakwerk!

Onze hoop op een geplaveide asfaltweg voor het vervolg van de route bleek ijdel. Opnieuw 20 km. zand voordat we het dorp Mapai bereikten. Daar lukte het wel om een sim-kaart te kopen en tot onze grote schrik hadden we nog 4 uur reistijd voor de boeg. Gelukkig wél over asfalt.

Hier begon de cursus koeien ontwijken voor gevorderden. Om de paar kilometer stond of liep er wel een groep over de rijbaan, al dan niet begeleid door een meestal zeer jeugdige koeienjongen. Het examen van de cursus kwam enkele uren later. Door het verlies van tijd waren we gedwongen het laatste stuk van de route in het donker te rijden. De examinatoren hadden besloten om in het donker op een onverlichte weg een zwarte koe midden op de weg te zetten terwijl we met een gangetje van minimaal 80 km. p/u kwamen aanvlammen. Dion wist meteen weer waarom je handen op 10 over 10 op het stuur horen te liggen! Het lukte hem wonder boven wonder het herkauwende koebeest te ontwijken. Pffff....eventjes de hartslag van 160 terugbrengen.

Uiteindelijk kwamen we dus gisteravond pas om 20.30 u aan op onze overnachtingsplek. Gelukkig had onze reisagent geregeld dat we een ingerichte tent konden betrekken, zodat we onze daktenten niet meer hoefden op te zetten. We werden een soort van welkom geheten door de Zuidafrikaanse eigenaresse van de camping, wiens gedrag t.o.v. haar zwarte personeel wat ons betreft iets te veel deed denken aan de tijd van de apartheid in haar thuisland.  We kropen snel onder de wol, maar helaas verpestten een stelletje muggen en het alarm van onze auto tot 2x toe een ongestoorde nachtrust.

En nu zijn we na opnieuw een flinke rit aangekomen aan de kust van Mozambique in Chilinguelle nabij XaiXai. Een heerlijke plek op een resort als tussenstop naar Tofo beach, waar we morgen naartoe gaan. Daar zullen we de kerstdagen verblijven en enkele snorkeltrips maken is het plan. We duimen dat we de walvishaai gaan zien.  Maar vooral lekker een paar daagjes genieten van zon en strand.

Wanneer we weer gaan bloggen weten we nog niet, dus in elk geval allemaal alvast fijne kerstdagen toegewenst!

1. Wout Carlijn Stan en jasper:
    22 december 2022
    Wat een leuk verhaal weet! Jullie maken wel weer avonturen mee. Fijne dagen, geniet van kerst in deze speciale omgeving, heel anders dan normaal 😇. Veel groetjes van ons!
  2. Floor:
    22 december 2022
    Wauw, wat een spannende en gave reis, net als in de film! Erg leuk om jullie zo te volgen!
    Geniet er van en hele fijne feestdagen in de jungle!🎉🎉🎉
  3. Linda de kruif:
    22 december 2022
    Wat een heerlijke avonturiers zijn jullie.
    Jullie nemen me in mijn gedachte mee, zo leuk om te lezen. Heel genietmomentjes en hele fijne kerstdagen en een goed uiteinde van 2022 en een mooie nieuwe start voor 2023.
    Liefs Linda
  4. Ellen van Balkom:
    23 december 2022
    Wat leuk om jullie spannende verhalen te lezen. Gaaf hoor wat Julie allemaal meemaken. Fijne feestdagen 🎄🍾🥂
  5. Linde:
    23 december 2022
    Jullie houden de spanning er wel in, geniet van elk moment,
    Prettige Feestdagen! 😘
  6. Silke:
    23 december 2022
    Prachtige reis! Voor het avontuur doe je het! Ik reed ooit paard op het strand van Tofo 🍀. Heb op twee verschillende plekken geslapen, het langste in Turtle Cove of zoiets. Je hebt nu ook een questhouse wat Mozambeats heeet. De nederlandse eigenaar was dat destijds aan het opzetten. Een Amsterdamse party animal. Ze hebben daar een zwembad en heel veel pool parties geloof ik van wat ik op FB nog voorbij zie komen. Misschien kun je er ook gewoon als daggasten een drankje doen, denk ik wel, zal ook gewoon een barretje zijn.
  7. Marleen Draisma:
    23 december 2022
    Wat een verhaal! Fijne feestdagen gewenst!!
  8. Silke:
    23 december 2022
    En ik sliep twee nachten hier. Dat heette toen Eco Lodge La Goa. Daar reisde ik alleen heen met het openbaar vervoer. Heel spannend, maar een waanzinnige ervaring! Zou ik nu geloof ik nog steeds liever doen dan zelf rijden haha … maar jullie hebben er wel de geschikte auto voor onder de kontjes 😜. Koop ook vooral fruit en banaantjes langs de weg, die klein trosjes zijn zoveel lekkerder dan die in onze supermarkten te koop zijn 😋. Enjoy het ruige leven daar.
    Machoeckm
    +258 84 058 5870
  9. Wil:
    23 december 2022
    Hoi luitjes jullie hebben alweer veel bijzondere
    avonturen meegemaakt deze reis en ik denkkzo dat er nog wel un paar volgen..leuk om te lezen ..van ons ook fijne feestdagen...Groetjes en knuffels voor Sterre en Luna grtz van Ons
  10. Jacqueline en Hein:
    23 december 2022
    Mooie verhalen en dito foto’s! Erg leuk om te lezen en te zien. Nu lekker aan de kust genieten. Fijne kerstdagen in een bijzondere omgeving!
    Jacqueline en Hein
  11. Hanneke:
    23 december 2022
    Toffe ervaringen. Leuk t volgen. Fijne dagen. Kerst in korte broek.
  12. Hans en Wil van der Leeuw:
    23 december 2022
    Wat een goed verslag! En ontzettend mooie foto's ! Jullie zijn écht geen gemiddeld gezin én 'voor de duvel niet bang'. Zie in dit verslag het onwezenlijk verschil tussen werelddelen.
  13. Kinderen van groep 5-6:
    23 december 2022
    Wat een ervaringen weer! We hebben het nog niet met alle kinderen samen kunnen bekijken, omdat we vandaag druk zijn met de kerstviering. Maar na de kerstvakantie gaan we het zeker bekijken en komen er vast weer nieuwe vragen.
    Geniet nog van mooie feestdagen en alle goeds voor 2023!
    Een dikke knuffel voor de meiden! Tot horens!
  14. Ester de Bruijn:
    23 december 2022
    Wat een prachtige avonturen! Nu lekker even relaxen; fijne feestdagen op deze bijzondere locatie! Ik verheug me alweer op het volgende verhaal.
  15. Leo TENBULT:
    24 december 2022
    WAT LEUK jullie DAAR LEKKER IN DE,,ZON WE HEBBEN ALLES GOED KUNNEN VOLGEN vooral Die haai....Fijne kerstdagen VOOR allemaal en Luna MORGEN fijn PAARDRIJDEN van allemaal de Groetjes en NATUURLIJK Een Dikke kus.
  16. Angela Kat:
    24 december 2022
    Wauw, wat een spannende trip en leuk geschreven ook. Ik zag de film voor me!
    Hele fijne en relaxte kerstdagen voor jullie. Even bijkomen!!😁🎄🤶👋🏻👋🏻👋🏻
  17. Wendy:
    29 december 2022
    Niks voor mij hoor jullie avonturen.. doe mij maar een luxe overtocht per boot en bij die koeien was ik al gelijk omgedraaid en naar huis gevlogen :)
    Maar oh wat past dit bij jullie en volgens mij maakt dit jullie dromen waar…
    Lekker genieten daar van elk moment !