Sydney, reddende engelen en waterpret bij bloedhitte

4 januari 2020 - Leonay, Australië

Op een avond dat het hier zelfs voor Australische begrippen verzengend heet is geweest, het was vandaag 47+ graden, schrijven we een nieuw verslagje over onze belevenissen. We zijn inmiddels aardig gewend en de jetlag lijkt langzaam aan te verdwijnen. De dag na aankomst zijn we met de bus de stad Sydney ingegaan. Gezellig al om 8.00 uur samen met alle forensen, want we waren toch al vanaf 5.00 uur wakker. Dat kwam niet alleen door het tijdsverschil, maar ook door het verkeer op de doorgaande weg, waar onze slaapkamers pal naast lagen. En aangezien ze van isolerend glas nog niet hadden gehoord, leek het alsof er af en toe een vrachtwagen door onze slaapkamer reed.

In Sydney natuurlijk de bekende sights zoals The Operahouse en de Harbour Bridge bekeken, maar na een goede tip terecht gekomen bij Darling Harbour. Een leuke plek met een grote nat- en droogspeeltuin. Gezien de weersomstandigheden hadden de meiden de nadrukkelijke voorkeur voor het natte gedeelte. Vanuit het centrum in de loop van de middag een deel met de veerboot terug en het laatste stukje weer met de bus. Een jongeman was minder blij met mij, want toen de bus optrok en ik mijn evenwicht verloor plofte ik met een goedgerichte billenactie met een klap de lucht uit zijn nieuwe zak chips......Oeps, sorry!

De dames voor The Opera House en de Harbour BridgeSydney Spetterpret bij Darling Harbour

Sydneyselfie4477306-s.jpg?1578139436

De volgende dag leende zich opnieuw erg goed om het water op te zoeken. Dat deden we dan ook op Shelly Beach en Manly Beach. Het was de bedoeling om er een leuke wandeltocht aan vast te plakken, maar daarvoor was het gewoon te warm. Wel hebben de dames hun eerste snorkelmeters gemaakt en al best was visjes gezien. Tussendoor nog wel een paar waterdraken,  een soort hagedissen, op de foto kunnen zetten.

Snorkelchicks4477291-s.jpg?1578138378WaterdraakSmile!Mooi vogeltje

Toen we terug liepen naar onze auto, zagen we plotseling op een grasveld een soort egel lopen, naar later bleek een mierenegel om precies te zijn. Omdat we het nou eenmaal erg leuk vinden om dieren vast te leggen, benaderden we het diertje voorzichtig om hem niet te laten schrikken. Het interesseerde hem echter allemaal niets; gestaag stapte hij door. Je zou verwachten dat hij zich oprolt als er gevaar dreigt, maar niets van dat. Het deed ons vermoeden dat het dier gewoon naarstig op zoek was naar water. Dus goten we onze waterflessen leeg bij de egel en hij bleek inderdaad te vergaan van de dorst. Uit het dopje van de Dopper drinken ging hem net te ver, maar alles wat we op het gras goten slokte hij met volle teugen naar binnen. Zeker weten dat we het leven van dit mooie wezentje hebben gered en dat voelt toch goed.
Reddende EngelenMierenegel4477307-s.jpg?1578139388

Vanochtend namen we afscheid van onze vriendelijke gastheer en -vrouw en gingen we richting Glenbrook, aan de rand van de Blue Mountains. Omdat het vandaag dus verzengend heet was, leek het ons toch wel slim om maar weer wat verkoeling te gaan zoeken. Die vonden bij een aquapark in de buurt. Een meer waarvan een deel in gebruik is als waterski en wakeboard gebied, maar het andere deel is ingericht met een groot aantal opblaasbare, stormbaanachtige hindernissen en glijbanen. Effe slikken bij de entreeprijs per persoon, zoals overigens over het algemeen bij alle prijzen hier, maar het was zeker de moeite waard. Je mocht je een uur lang uitleven op de baan en dat hebben we zeker gedaan. Ook onze kleinste druif gleed vol overtuiging van de hoogste slides en de andere dame is voor inmiddels nog maar amper bij te houden. Een super tof intermezzo op de bloedhete dag. En het was een nog mooiere verrassing dat onze nieuwe Airbnb ook een zwembad bleek te hebben.

Wipe-out helden!Actie!Waterpret in privézwembadTukkie doen....Ready for Action

En dan zitten we nu in Glenbrook, aan de rand van de Blue Mountains......de door bosbranden geteisterde Blue Mountains, maar gelukkig nog op flinke afstand hier vandaan. Maar ook wij hebben de app van de brandweer gedownload (Bushfires near you NSW), hebben vanmiddag info ingewonnen bij de lokale VVV en volgen de ontwikkelingen op de voet. Wij hoeven ons geen zorgen te maken, maar de plannen die we hadden voor wandeltochten in het gebied kunnen we vergeten. Er zijn hier in de directe omgeving nog een paar leuke, korte wandelroutes die net buiten het park vallen en veilig begaanbaar zijn.  Daar gaan we de komende twee dagen hopelijk van genieten en gelukkig met een stuk mildere temperaturen.

Vanmiddag bij het Aquapark zagen en hoorden we wel even hoe de branden hier het dagelijkse leven beïnvloeden. We zagen een vrouw met twee tienermeiden haastig hun spullen pakken nadat zij door iemand was gebeld. Ze vertelde dat ze haar man had gesproken en via de genoemde app een waarschuwing had gehad voor bosbrandgevaar in de omgeving van haar woning. Koffers met kleding en persoonlijke spullen hebben ze al weken klaar staan voor het geval ze moeten evacueren. En als dat teken komt is nu ook daadwerkelijk NU! Aan de andere kant stelde ze ons gerust omdat ze vertelde dat de autoriteiten met bijna Zwitserse precisie weten te voorspellen hoe het verloop van een brand zal zijn en zo veel mogelijk maatregelen nemen.  De vrouw woonde overigens niet in de buurt waar wij verblijven, hoor!

Dat was ‘m voor nu. Over een paar dagen weer meer.

1. Wil:
    4 januari 2020
    Heerlijk aan het genieten.... Leuk verslag en foto's.... Slaap lekker allemaal💤💤😴👍
  2. Dolf Lisette van de Wouw:
    4 januari 2020
    Gelukkig hebben jullie niet te veel last van de bosbranden. Toen wij bij de Blue Mountains waren hadden we helaas regen en hing er veel mist. Niet te min was toch erg mooi. Nog een goede voortzetting van de reis. Veel plezier, geniet ervan.
  3. Anja:
    4 januari 2020
    Mooi verslag weer, leuk om te lezen. Fijn dat jullie vooralsnog geen last hebben van de branden daar, al is het wel erg jammer dat er zoveel mooie natuur verloren is gegaan. Hopelijk kunnen jullie toch nog van de Bleu Mountains genieten en wat mooie wandelingen maken. Ook fijn dat de temperatuur daar iets milder is nu en dat er een zwembad is voor de nodige verkoeling. Veel plezier daar, geniet er van!! Groetjes aan de kids.
  4. Jacqueline en Hein:
    4 januari 2020
    Leuk om jullie avonturen te volgen en fijn dat men zo alert is! Lekker blijven genieten, jullie hebben nog een hele fijne tijd voor de boeg!😉👍
  5. Leo TENBULT:
    4 januari 2020
    Even een testje voor oma Fannie :-)
  6. Emiel:
    4 januari 2020
    Leuke trip zo te lezen. Alleen een beetje van die aangebrande temperaturen. Zelfs voor Australische begrippen. Minder leuk voor jullie wandelactiviteiten maar zo te lezen kan er toch nog flink gespetterd worden en das dan wel weer lekker. Blijf genieten zou ik zeggen. En dat zei ik dus net. 😀
  7. Nicole Spaendonk:
    4 januari 2020
    Nou hier is iedereen jaloers op jullie. Geniet heel erg en fijn dat wij mee mogen genieten van jullie avonturen.
    Have A lot of fun
  8. Marco:
    Hoi allemaal,

Bedankt voor weervoor de update.
    Geniet en veel succes op jullie prachtige reis.
  9. Piet en Nel:
    4 januari 2020
    Leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. De beste wensen voor 2020!
  10. Marjolein Schraven:
    5 januari 2020
    Ja de website gevonden dus.... Ik ben weer helemaal bij 😄 En jullie hebben dus dieren kunnen redden! Het is begonnen met een egel en hopelijk kunnen jullie deze vakantie nog veel meer betekenen voor heel veel andere dieren. Leuk om te lezen dat de meiden al zoveel hebben gezien, gedaan en geleerd! Nu al top deze trip!!! Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen. Xx
  11. Angela Kat:
    Leuk verslag! 👍🏼😁
  12. Wilma Jansen:
    5 januari 2020
    Ha, goed om te horen dat jullie veilig zijn, kranten staan hier vol over de branden, boze bewoners omdat de premier het laat afweten. Maar zoals meestal krijgen we de goede dingen niet via de media maar wel via jullie, kei leuk!!
  13. Carlijn Wout Stan Jasper:
    5 januari 2020
    Fijn dat jullie goed gearriveerd zijn, respect voor de dames dat ze zo lang stil konden zitten 😜En nog gelukkig nieuw jaar en Dion nog gefeliciteerd 😜.
    En nu al veel avonturen beleefd zeg in een week tijd. Leuk om te lezen! En al meteen animal rescue, wat goed! Wij maken ons hier weer op om morgen weer naar school te gaan, dan begint het gewone leven weer na twee heerlijke vakantie weken. De judoband met gele slip ligt trouwens klaar voor sterre😁.
    Geniet van de avonturen, blijf uit de buurt van de bosbranden en hou ons op de hoogte, veel groetjes uit esbeek, wout carlijn, Stan en Jasper
  14. Wout Carlijn Stan en jasper:
    5 januari 2020
    hoi sterre en Luna hebben julie bosbranden gezien ? hebben jullie al veel dieren gezien?en veder een heele fijne reis. groetjes stan
  15. Luna:
    6 januari 2020
    Hoi Stan we hebben de branden niet gezien maar wel veel rook groetjes sterre en luna.
  16. Hanneke:
    5 januari 2020
    Jeetje die zomer! Heerlijk. Geniet. Ik duim voor jullie dat je geen last van die akelig bosbranden hebt. Hanneke
  17. Hans en Wil van der Leeuw:
    'Billenactie' :hét woord van de maand Januari in 'Down Under'!😅
  18. Jordi Cebrian:
    6 januari 2020
    Krijg het er warm van... Mooie verhalen, maar aparte periode om daar te zijn...
  19. Wim en Bep:
    6 januari 2020
    Hoi, allereerst de beste wensen voor jullie in het verre Australië .
    Geweldig zoals jullie hier weer genieten, wel een beetje erg warm maar dat zal wel een keer veranderen, geniet ervan.
  20. Marie-Cecile Eijsermans:
    7 januari 2020
    Allereerst een heel gelukkig nieuwjaar! We zijn benieuwd of jullie ook vuurwerk hebben gezien. We hebben net op de kaart gekeken hoe jullie gevlogen hebben en waar jullie nu zijn. Hoe was de lange reis? We vonden het heel zielig voor de egel en zijn heel blij dat jullie hem gered hebben. We hadden nog nooit gehoord van een mierenegel, zelfs Koen niet. We vonden het heel leuk om de verhaaltjes te lezen en de foto's te kijken en hopen dat er snel een nieuwe komt. We wensen jullie nog heeeeeeeel veel plezier!
    Groetjes van Koen, Luuk, Lola, Benjamin, Juul , Bente en Marie-Cécile
  21. Luna:
    7 januari 2020
    Hallo allemaal van de plusklas,

Gisteren hebben we ook nog een grote spin gezien. Die had een heel groot web. We zetten hem van de week op de site. Misschien dat jullie ( Koen ) weten welke spin het is !!!!
    Trouwens wij hoorde gisteren in het wildlife park dat de red back spider helemaal niet dodelijk is. Ik had hierover verteld. Maar zover ze nu weten is er geen enkele spin zo giftig dat je meteen dood gaat. Er is altijd een tegengif. Dat is ook zo bij de slangen. Wist je dat 90 van de 100 slangenbeten een " droge beet " is. Dat houdt in dat ze wel bijten maar geen gif in je lijf spuiten.

Wij houden het hier nog wel even vol. Morgen naar de dolfijnen.

Groetjes Sterre
  22. Saskia en Saar Verhoeven:
    7 januari 2020
    Gelukkig Nieuwjaar voor jullie allemaal en Dion nog gefeliciteerd. Leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken.

Lieve Luna heb je al lekker gezwommen?

Groetjes Saar
  23. Luna:
    Hoi Saar,

Ik heb al veel gezwommen. Zelfs met visjes en met een krokodil ( maar die was niet echt.... gelukkig )

Groetjes Luna
  24. Els:
    7 januari 2020
    Mooi avontuur waar jullie aan begonnen zijn...moet wel indrukwekkend zijn met die branden...gelukkig zitten jullie safe...geweldig om mee te lezen 😘