Zwemmen met dolfijnen

11 januari 2020 - Samford Village, Australië

Ring-ring....oh nee, meer van bliep-bliep....alhoewel dat ook niet echt het juiste geluid is van onze wekker die om 4.00 uur ‘s-nachts begon te rammelen! Pffff.....da’s pas vroeg! Maar we wisten waar het voor was en daarom sprongen we fris en fruitig uit ons bedje! We gingen met dolfijnen zwemmen. Zelfs de meiden waren gelijk wakker en hadden er zin in! Om 5.00 uur moesten we ons melden bij de boot van Dolphin Swim Australia in de haven van Nelson Bay; een machtig mooie catamaran. Na de vriendelijke ontvangst, het afwerken van de nodige paperassen, het innemen van de geadviseerde anti-zeeziekpilletje en het aantrekken van het altijd lekker knellende wetsuit, voeren we de haven uit en kozen we het ruime sop. De trui nog even aan, want het was een frisse ochtend. Bakkie koffie en een boterhammetje erbij, de dag was goed begonnen.

Tijdens de vaartocht naar open zee werden we gebriefd over de veiligheidsaspecten aan boord en natuurlijk de manier waarop het daadwerkelijke zwemmen in zijn werk zou gaan. Nou ja, echt zwemmen was het niet. Het komt er op neer dat je in je wetsuit met snorkel en duikbril aan een kabel tussen de twee drijvers van de catamaran hangt. De boot vaart en trekt je mee, terwijl de dolfijnen gezellig met je mee zwemmen. Geen trucjes of lokmiddelen, de dieren doen dat simpelweg omdat ze het leuk vertier vinden. Zo houden ze er ook van om met walvissen mee te zwemmen en daarmee is dit gedrag te vergelijken. Of ze geïnteresseerd zijn om mee te blijven zwemmen hangt er ook vanaf hoe interssant het blijft. Hoe meer herrie we met z’n allen gingen maken, hoe leuker ze het zouden vinden.

Die twee sporen niet, hoor! Familiekiekje aan boord

Het eerste goede nieuws was dat we allebei in de eerste groep van drie groepen waren ingedeeld. Per sessie van ongeveer 5 a 10 minuten hingen we met zes deelnemers onder de boot. Toen de eerste groep dolfijnen in beeld kwam, maakten we ons snel klaar en op het teken van de begeleiders gingen we in het net tussen de drijvers zitten. En toen.....het geweldige signaal dat we het water in mochten. We hielden ons stevig vast, waren ook wel gezekerd overigens, en langzaam versnelde de boot. Door de luid fluitende, roepende en klappende toeschouwers aan dek en wij zo luid mogelijk toeterend door onze snorkels, werden we kennelijk interessante speelmaatjes voor de dolfijnen. Al snel zagen we ze onder water met ons mee- en voorlangs zwemmen. Wat een super toffe ervaring was dat! Bekijk de video maar om een beeld te krijgen hoe het er aan toe ging.

Flipper Carmen hangend aan de catamaran Speelse dolfijn

Na onze eerste sessie deelden we onze ervaringen met de meiden, die vanaf het dek ook mooi zicht hadden gehad op de spelende dolfijnen en niet minder enthousiast waren. Het duurde daarna een behoorlijke tijd voordat we weer een nieuwe groep speelkameraadjes gevonden hadden, maar die hadden er ook echt zin in. We konden allebei nog drie keer het water in. Wat gaaf was dat zeg! Als je ooit de kans hebt ook dit ook te gaan doen, moet je dat zeker niet nalaten. Je moet er wel voor naar deze plek op aarde, want dit is de enige plaats waar ze op deze manier met dolfijnen zwemmen.

Sterre lokt de dolfijnenDolfijnOveral dolfijnen

Na dit nieuwe hoogtepunt in onze reis, hebben we de rest van de dag lekker rustig aan gedaan. We bezochten 1 Mile Beach, waar Carmen en de meiden mooie strandtekeningen hebben gemaakt en ook vandaag weer bezig waren geweest met huiswerk. En ik ontdekte, nadat ik enige tijd in gedachten verzonken was geweest, dat ik er zelfs onderdeel van was gemaakt ;-)

Branding springenWhale-ridingHuiswerk maken op het strandPlop-artHarder, mama! Branding sleeën
Gisteren en vandaag stonden in het teken van reizen naar Springbrook NP. Gezien dat afstand, zo’n 750 km. hebben we dat in twee dagen gedaan, met een stop in Port Macquirie. Daar zijn we nog zelf verse aardbeien gaan plukken en hebben we een bliksembezoek gebracht aan het Kaola Hospital, waar het op dit moment topdrukte is door de vele slachtoffers van de bosbranden die ze opvangen. Vandaag moesten we nog ongeveer 500 km overbruggen, maar dat is voor de dames geen echte straf hoor. Laten we het erop houden dat ze in deze twee dagen hun ‘beeldschermtijd’ voor de komende maanden opgebruikt hebben.....haha! Maar ja, in plaats van ‘hoe lang moeten we nog’ en ‘ ik verveel me’, hoorden we nu gelach, gegiechel en zo nu een ‘ lekker man, Luna’ als er weer een nieuw record bij Subway Surf werd neergezet.Verse aardbeien plukken 4484977-s.jpg?1578743444 4484978-s.jpg?1578743473 Groep pelikanen op het strand
Nu zijn we neergestreken midden in Springbrook NP in een huis-met-grote-veranda-en-uitzicht, midden in het subtropische regenwoud. Heerlijke geluiden van kikkers en vogels om ons heen en ook de regen is al gevallen. De komende dagen gaan we hier eens flink aan de wandel. Daar hebben we weer echt zin in.

1. Carlijn Wout Stan Jasper:
    Carlijn Vd Sande vd Borne:
    Wat een leuk verhaal weer zeg, jullie maken veel mee, er zijn er hier wel een paar jaloers 😇. Bij ons hebben we de eerste schoolweek van 2020 ook weer overleefd. En Judo is ook weer begonnen, het pak van sterre past goed 😜. Wacht maar tot je terugkomt sterre, Stan leert veel 😉Geniet van jullie avonturen en hou ons op hoogte!! X uit esbeek, wout carlijn Stan en Jasper
  2. Wil:
    11 januari 2020
    Super hoor mooie plaatjes mooi verslag... Je krijgt er un goed beeld van en dan hoef je de foto's nog niet bekeken te hebben... Op naar volgende belevenissen grtz en meiden genieten hé 😀😀
  3. Janine Janke:
    11 januari 2020
    Sterre ik mis je heel erg. ik denk aan je bij de dansshow vandaag en morgen. Nog veel plezier bij je mooie avonturen. Liefs, Amelie
  4. Dien:
    11 januari 2020
    Super leuk om jullie avonturen te volgen! Geniet ervan!!
  5. Yvonne Cransveld:
    11 januari 2020
    Prachtig, wat een avonturen! Ik ben ook erg onder de indruk van de manier waarop de Australiërs met de dolfijnen omgaan. Heel anders en met veel meer respect voor de natuurlijke leefomgeving van deze prachtige dieren. Have fun, guys!
  6. Wilma Jansen:
    11 januari 2020
    Heel leuk om te lezen en te zien, mooie beesten, dolfijnen.
    Wij gaan zometeen wandelingetje naar de kerstboom verbranding doen, de hazelaar staat al in knop, lente dient zich te vroeg aan. Groetjes en geniet de komende dagen in het regenwoud!!
  7. Wendy:
    11 januari 2020
    Leuk om de foto’s te zien en het verhaal te lezen, weer een mooie herinnering rijker! Hoe leuk ook die tekeningen in het zand, erg crea. Veel plezier in het regenwoud maar dat gaat zeker goedkomen!
  8. Jordi Cebrian:
    Klinkt allemaal dolfijn!
    Gelukkig was die slechte grap nog niet gemaakt. Geniet er van!
  9. Karin van Bavel:
    12 januari 2020
    Geweldig!! Heel veel quality time voor jullie vieren!
  10. Ad v Rijzewijk:
    12 januari 2020
    Ik lees met plezier jullie belevenissen. Wat een toptijd. Zoveel ervaringen, zoveel leuke momenten. Blijf genieten.
  11. Linda Peters:
    13 januari 2020
    Bedankt voor weer een mooi verhaal! Wat genieten jullie zeg en wat een leuke foto's. Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag.
  12. Hilbert:
    13 januari 2020
    Super!! Leuk om af en toe even mee te kunnen lezen met jullie avontuur!!
    Ben benieuwd naar de volgende update!!
    Greetzzzzz

ow.. enneuhh... p.s. Hier gaat het gewoon allemaal door.... same old shit every day hahaha.
  13. Marie-Cecile Eijsermans:
    14 januari 2020
    Hoi Sterre (en de rest),
    Wat leuk dat jullie met dolfijnen hebben gezwommen. Wij zijn benieuwd naar welke soort dolfijnen dat waren. Leuk dat filmpje!
    We konden de spin niet goed zien maar Koen en Juul denken dat het een kruisspin is. Klopt dat?
    Wij vonden het super leuk dat jullie in dat park waren met al die kangoeroes en al die andere dieren. Wat een mooie foto's ook. Wat is het bijzonderste dier dat jullie hebben gezien?
    Nog heel veel plezier en tot snel!

groetjes van Bente, Lola, Luuk, Koen, Juul, Benjamin en Marie-Cécile
  14. Luna:
    16 januari 2020
    Heij allemaal,

Wij weten ook niet wat voor een spin het was ..... daarom dacht ik : Dan vragen we het aan jullie !!!

De dolfijnen die het waren zijn " common " dolfijnen. Dat betekend eigenlijk de " gewone " dolfijn .

Het meest bijzondere dier dat ik heb gezien gaat papa vanavond op ons blog zetten. Ik weet zeker dat jullie meteen weten welk dier ik bedoel. Het was ook wel een beetje spannend omdat hij wakker was en we er vlak langsaf liepen.... rara wat is het ?

Tot de volgende keer, heel leuk jullie berichtjes.
    Groetjes Sterre
  15. Souad: