Geweldige natuurwandelingen en een piepshow van de duivel

26 januari 2020 - West Kentish, Australië

Inmiddels is ons al wel gebleken dat onze eerste indrukken van Tasmanië de juiste waren. Het is hier allemachtig prachtig! We hebben ons de laatste dagen dan ook vooral bezig gehouden met wandelen in nationale parken en.....we zijn naar een heuse piepshow geweest! Jawel, met de kinderen erbij zelfs. Maar geen paniek, geen telefoontjes naar allerlei vertrouwenspersonen, het was allemaal erg beschaafd. Alhoewel......maar dat straks.

Onze eerste wandeling was in het Freycinet NP aan de oostkust. Het was er eentje van totaal 13 km, met behoorlijke hoogteverschillen. De wandeling leidde ons door bossen, over twee prachtige stranden en over rotskliffen met mooie uitzichten over zee. Ondanks dat de voorspellingen ons een mooie zonnige dag hadden beloofd, bleek het toch wat winderig en bewolkter dan gedacht. Jammer, want de meiden hadden graag een duik genomen in de zee, maar die was zo koud dat pootje baden nog een uitdaging was. Maar super trots op onze twee vrolijke stappers, die zonder gemopper door bikkelden tot de eindstreep.

Rennuh voor de golvenKustlijn van Freycinet NPLachebekje chilt op het strand4501539-s.jpg?15800105374501538-s.jpg?1580010553
De volgende dag was een dag met regen, regen en nog eens regen......althans dat zeiden ze. Maar we waren voorbereid. We hadden de meiden een ochtendje chillen op de bank beloofd, dus die hebben gezellig een filmpje uit de beschikbare DVD doos zitten kijken. Ook hadden we afgesproken dat ze die middag allebei een middagdutje zouden gaan doen omdat we die avond nog laat op pad gingen: de piepshow avond! Het weer viel echter nogal mee, zodat we toch nog eerst een lekkere strandwandeling konden maken. Heerlijk uitwaaien op een nagenoeg leeg strand.

En dan de piepshow. Wat we geboekt hadden was een toer, waarin we het gedrag van de Tasmaanse Duivel in zijn natuurlijke omgeving zouden gaan bekijken. Er werd gewaarschuwd dat kinderen onder de 8 jaar toch vooral heel stil moesten kunnen zijn en niet zouden schrikken van wat bloederige voedertaferelen. Nou, die van ons zijn wel wat gewend, dus wij togen goed voorbereid naar de verzamelplaats. Rugzakje bij met water, regenjasjes voor-het-geval-dat, van rijkswege verstrekte zaklampen op de heup, opgeladen camera in de tas.....laat maar komen die duivels! Wij waren er klaar voor om ze te gaan besluipen. We werden opgepikt met een busje en reden in 10 minuten naar een lokaal wildpark, waar we de poort inreden. Een klein beetje nattigheid begon bij ons al door te druppelen. Maar we zouden vanuit een zgn. ‘hide’, zeg maar een stiekeme observatieplek, de dieren gaan bekijken dus ze moesten wel kneiterwild zijn. Afijn, om een lang verhaal wat korter te maken liepen we achter ons gids aan een gebouwtje binnen en tot onze grote verbazing zagen we een lange bar met bijbehorende barkrukken, gericht naar een pikzwart rolgordijn en een tafel met witte en rode wijn, een frisje en hapjes. De gids verontschuldigde zich, want hij moest even de maaltijd voor de reeds schreeuwende duivels gaan regelen. Ondertussen kregen wij ons drankje en toen begon de piepshow. Het gordijn ging open en vanachter glas zagen we dat een stuk of zes duivels vakkundig een complete Walibi in stukken aan het scheuren waren. Wees gerust, de maaltijd was al dood voordat hij gevoerd werd hoor. Hartstikke interessant om een keer te zien en de gids vertelde er allerlei wetenswaardigheden bij, denken we tenminste. Want door zijn Tazzie accent en snelheid van praten was er niks van te volgen. Door de glazen ruit en het schemerlicht waarin de beesten hun maaltijd nuttigden was er ook nog eens geen fatsoenlijke foto van te maken. Een illusie en een flinke duit armer keerden we huiswaarts. Maar ach, ons geld wordt goed besteed aan fokprogramma’s voor de met uitsterven bedreigde duivels en voor onderzoek naar de erfelijke gezichtsaandoening die daar debet aan is.
Tasmanian DevilHungry Devil
De volgende dag verkasten we naar ons nieuwe verblijfadres in de buurt van Cradle Mountain. Maar omdat het in Bicheno al gauw een graag of zes warmer was dan op ons einddoel, besloten we er daar nog een mooie wandeling tegenaan te gooien. En die was dan ook fantastisch! In het Douglas-Apsley NP liepen we een tocht van zo’n 8 km, waarvan het eerste deel bergopwaarts door een bos. Maar de traktatie zat ‘m in de laatste 5 km. Na een stijle afdaling uit het bos kwamen we in een geweldig mooie kloof terecht, waar we klimmend en klauterend via rotspartijen onze weg moesten zoeken. Een voor ons en de meiden hele grote speeltuin. Daar kan geen pretpark tegenop. Wat een genot om daar te zijn. Met vermoeide beentjes, maar zeer voldaan, stapten we in de auto voor onze route van een paar uur naar Cradle Mountain. Een topdag.
Aan het begin van de kloofDouglas-Apsley kloof4501537-s.jpg?1580010518Uitdagende rotswandeling door kloofDouglas-Apsley NP rotsklimmetjeGewoon allemachtig prachtig

Moeder/dochter momentje

En dan vandaag. We hadden al heel veel goede verhalen gehoord over het overweldigende natuurschoon van het Lake St. Clair/Cradle Mountain NP en daar is geen woord van gelogen. Het was de hele dag somber, miezerig weer, maar het heeft ons geen seconde in de weg gezeten. Wat een prachtig gebied is dat, zeg. Geweldig mooie bossen, bergen, uitgestrekte vergezichten en niet te vergeten.....een heleboel interessante beestjes. Zo zagen we heel veel wombats, een pademelon (hele kleine kangoeroe soort), nog meer wombats, een mierenegel (zoals we eerder op onze reis van de uitdroging hebben gered), een wombat met baby, Walibi’s en niet te vergeten......nog een stelletje wombats :-) We hebben genoten van alle pracht die de natuur ons te bieden had, alleen zijn we een beetje teleurgesteld dat we geen enkele slang hebben gezien. Daarom gaan we morgen gewoon weer een ander deel van het park bekijken.....weer of geen weer!
4501530-s.jpg?1580010501WombatPrachtig bos bij Cradle MountainPademelonCradle MountainMierenegel 24501531-s.jpg?1580010974Baby Wombat4501543-s.jpg?1580011453

De groetjes maar weer!

1. Wilma Jansen:
    26 januari 2020
    Je kunt mooi schrijven Dion, je laat ons precies meevoelen. Ik geniet ervan!!
  2. Carlijn Wout Stan Jasper:
    26 januari 2020
    Wat ziet het er allemaal weer gaaaf uit!! Hier is het paar dagen wat kouder geweest. Veel plezier en blijf schrijven! Groetjes Wout, Carlijn, Stan en Jasper
  3. Wil:
    26 januari 2020
    Hoi luitjes het was weer een mooi verhaal met mooie foto's... Wat un belevenissen.... Ik zag de foto van Sterre in un grote kuil en dacht meteen die durft met die Wombat zo dicht bij... ff'n de foto uitvergroot en toen zag ik het... ooh ut zijn de wandelschoenen van Sterre.. Leuk hè 😀👍Grt uit beek houdoe
  4. Jeannette van Iersel:
    26 januari 2020
    Wat een mooi avontuur, wat jullie allemaal beleven. Geniet ervan buurtjes.
    Groetjes Hans en Jeannette
  5. Olga:
    26 januari 2020
    Super leuk, om jullie belevenissen en avonturen zo mee te maken!! 100% genieten voor jullie en voor ons op deze manier ook een beetje...
  6. Leo TENBULT:
    26 januari 2020
    Wij kunnen alleen maar zeggen ....we hebben een top schrijver in de familie en dan die stoere Sterre en kleine Luna meisjes dit avontuur vergeten jullie nooit meer.En Carmen wat ben je een super moeder. Trots op jullie.♥️
  7. Luna:
    ♥️
  8. Miriam:
    Erg leuk om weer lezen!! Geniet nog 🤩
  9. Yvonne Cransveld:
    26 januari 2020
    Prachtige verhalen, Dion en Carmen, wat zullen de meiden genieten! Super om mee te kunnen genieten!
  10. GUUS van SLUIJSVELD:
    26 januari 2020
    Wat een geweldig avontuur. Dit zullen jullie zeker noooooit meer vergeten. Nog veel plezier.👍
  11. Janine Janke:
    27 januari 2020
    Heel mooi - en wat een leuk verhaal! Nog veel plezier wensen jullie Jasper, Janine, Amelie en Enya
  12. Laura:
    Lieve Sterre,

Wat maak je veel mee... wat een prachtige wandelingen.
    We vinden het erg leuk om een keertje te bellen. Dat moeten we maar eens snel afspreken.

Nog veel plezier en we zijn benieuwd naar je school ;)

Lieve groetjes van ons
  13. Luna:
    Hallo klas,
    Ik ben ook heel benieuwd naar mijn school. En naar mijn uniform. En naar ons huisje ( caravan ). Daar komen we vrijdag aan. Ik ben ook benieuwd naar ons werk. Luna en ik moeten namelijk ook werken op het paardenbedrijf.

Zeg maar wanneer het jullie uitkomt om te bellen. Als het bij jullie 9 uur in de ochtend is dan is het hier 19.00 uur.

En zullen we dan video bellen?

Byebye
  14. Linda de Kruif:
    Lieve familie,
    Wat een prachtige foto's, wat een ervaringen en wat maken jullie leuke dingen mee. De kinderen in de klas missen je, Luna. Dagelijks valt de naam Luna wel een keertje.
    We zouden het erg leuk vinden als jullie een keertje met ons bellen.
    Heel veel liefs en een hele dikke kus van ons allemaal.
    Liefs de kinderen van groep 1-2 en juf Jette en juf Linda v. R. en juf Linda.
  15. Luna:
    Hallo juffen en kinderen,

Ik wil heeeeeel graag video bellen met jullie. Zeg maar wanneer! App mama of papa maar even. (( beste tijd is voor jullie tussen 08.30 en 9.15 uur ))

Ik vind het hier heel leuk. Ik heb al verschillende liedjes hier gezongen:
    - zon zon zon
    - molletje onder de grond

Volgende week start mijn school. Ik hoop dat ik bij de kleuters kom. Want eigenlijk moet ik hier in groep 3 zitten.

Sssttttt.... ik ben een video blog voor jullie aan het opnemen. ECHT: speciaal voor jullie.

Dikke warme kus van Luna
  16. Marie-Cecile Eijsermans:
    Hallo Sterre en de rest,
    Het is hier nu 5 graden en het heeft net heel hard gehageld.
    We wisten niet dat wombats zo schattig waren. Ook wisten we niet allemaal wat een Tasmaanse duivel was, maar dankzij jullie weten we dat wel. Bente houdt ook van wandelen.
    Helaas moest de juf door jullie nu uitleggen wat een piepshow was.
    Bente neemt een keer haar trompet mee als jij terug bent Sterre. Dus dat houd je te goed. Wij gaan zo naar het proefje van Koen kijken en Juul is zijn proefje alweer vergeten. Dus die komt hopelijk volgende week.
    Lola zamelt geld in voor de koala's in Australië. Ze heeft al 13,00. Goed he?!
    Benjamin wil graag weten of jullie nog mooie vissen in de zee gezien hebben?
    Koen heeft met karten gebotst en toen liep iedereen naar hem te zoeken want de rest was al van de baan af. Koen had gelukkig geen pijn maar was wel erg geschrokken.
    Verder willen we je alvast heel veel plezier op school wensen en we zijn erg benieuwd naar je verhalen,
    Heel veel groetjes van Bente, Lola, Benjamin, Luuk, Koen, Juul en Marie-Cécile
  17. Luna:
    29 januari 2020
    Hoihoi allemaal,

Wat goed Lola dat jij geld inzamelt. Mensen doen hier werk voor zieke koala's. Wij zijn in een koala hospital geweest. Daar zaten veel koala' s die brandwonden hadden opgelopen tijdens de bosbranden. Maar wij mochten ze niet zien omdat ze deze dieren niet aan mensen wilden laten wennen om ze zsm weer de natuur in te krijgen. Gelukkig dat de benen van Juul aan zijn lijf zitten. Anders zou hij zonder benen naar de plusklas komen....haha!
    Bejamin: ik heb super veel mooie vissen gezien op Great Barrier Reef. En hier in de zee en meertjes zie ik ook wat visjes maar niet zo speciaal als op de GBR.

Wouh Koen, ik heb nog nooit gekart, lijkt me super leuk. Maar als ik aan het fietsen ben stuur ik soms al verkeerd.... dus ik snap jou wel.

Tot de trompetter !!!
    Groetjes Sterre