Ons beeld van Mozambique...

5 januari 2023 - Bethel, Zuid-Afrika

We hebben ruim tien dagen door Mozambique gereisd. Een compleet onbekend land voor ons en waarschijnlijk voor de meesten. Het zal niet bij veel mensen bovenaan het lijstje van vakantielanden staan. We hadden vooraf natuurlijk wel een beetje een idee wat ons te wachten stond, maar uiteindelijk is het dan maar weer afwachten. En natuurlijk hebben we maar een deel van het land gezien. Maar wat vinden we er nou van....?

Vooral de mensen in Mozambique hebben ons hart wel gestolen. Wat een ontzettende gastvrije en vriendelijke mensen. Ze hebben een soort open blik waar je je meteen prettig bij voelt. Overal werden we warm ontvangen. Of het nu in de bush in het achterland was of in de hoofdstad Maputo. De mensen stralen iets positiefs uit, ogen tevreden ook al hebben ze niet veel. Dat is op veel plekken in Zuid-Afrika echt wel anders.

Als je Mozambique bezoekt moet je de beschikking hebben over een 4x4 voertuig. Ook is het wel handig als je een woordje Portugees spreekt; de voertaal daar. Met Engels kun je niet overal uit de voeten. De hoofdwegen zijn geasfalteerd, maar al de andere wegen zijn gravel of gewoon los zand. De infrastructuur kan nog wel een boost gebruiken. We werden vooraf doorlopend gewaarschuwd voor de politie. Ze zouden je steeds controleren en altijd wel iets vinden wat geld kost. Maar ze zouden dan ook wel weer makkelijk om te kopen zijn,  sterker nog, dat zou worden verwacht. Wij hebben niets van dit alles zo ervaren. Wij zijn minimaal 50 politiecontroles gepasseerd en niet één keer gecontroleerd! Nou houden wij ons natuurlijk wel keurig aan de regels..... We hoorden dat er een nieuwe politiebaas is gekomen die een eind heeft gemaakt aan de oude praktijken. De toeristen moeten met rust gelaten worden want zij zorgen voor inkomsten van het land.

Het is niet het land om te bezoeken als je veel wilde dieren wil zien. Wel héél veel ronddwalende koeien. De natuur die wij gezien hebben was prachtig, maar niet overweldigend. De kust is daarentegen zeker de moeite waard voor duikers en snorkelaars. Met name de strook  van Tofo Beach naar Sunset Beach. Wij zagen er zelfs een walvishaai tijdens het snorkelen en in het juiste seizoen vind je er walvissen. Het lijkt wel dat de inwoners van Mozambique beter beseffen dat ze zuinig moeten omgaan met de natuur. Het is er behoorlijk schoon zeker in de inheemse dorpjes in het achterland.

Supermarkten zijn buiten de grote stad schaars. Maar overal vind je kramen met producten. In dorpen, maar ook buitenaf langs de wegen. Heel veel fruit, kleding, noten en gevlochten spullen. Het leek ook wel dat elk dorp zijn eigen specialiteit in de verkoop heeft. Dorp A verkoopt noten, dorp B fruit, dorp C zelfgemaakte piri-piri saus etc. Daar waar wel supermarkten zijn, is de keuze redelijk beperkt.

Toen we Mozambique binnen 'driften' en dus ruim 100 km op gravel en klapzand de verkeerde route hebben gereden, hebben we elkaar meerdere malen aangekeken. Wat als....?

Nu durven we te zeggen dat als we in de problemen waren gekomen, hadden ze ons zeker geholpen, waar we ook waren! Dat gevoel is in Zuid Afrika helaas toch wel eens anders. En ook anders gebleken... Iedereen is zo enthousiast en zwaait. En niet om iets te krijgen, maar gewoon uit enthousiasme. Blanke kinderen hebben ze niet overal veel gezien. Soms kwamen ze echt in de auto loeren naar onze twee blonde dames.

Over die kids gesproken. Over het algemeen allemaal erg verzorgd, wst geldt voor heel de gemeenschap.  Vooral de vrouwen zijn mooi en erg kleurrijk gekleed, volgens Luna. Vrouwen die een partner hebben of hebben gehad (en dus geen maagd meer zijn) dragen een mooie, traditioneel soort omslagrok. Daardoor weet iedereen dat je bezet bent (of dat bent geweest) . Als een man een meisje wil trouwen moet hij haar familie een soort bruidsschat betalen. In het achterland zijn dat vaak nog steeds een aantal koeien. Bij jonge, maagdelijke bruiden een behoorlijk aantal. Bij gescheiden vrouwen scheelt het dan weer met de kosten die de bruidegom moet betalen. Dan krijg je een fikse korting, zeker als ze ook al kinderen heeft.  Luna heeft ook een mooie lap stof voor zo'n rok gekocht die ze samen met Els tot iets moois gaat omtoveren. Gelukkig kent ze echter nog niet de betekenis achter deze stof.

Wij vinden Mozambique zeker het bezoek waard geweest. Het is allemaal net wat minder ontwikkelt en veel minder toeristisch. Het is waarschijnlijk het eerste land dat we ooit bezochten zonder dat we een Nederlander tegenkwamen. Dus wat ons betreft een aanrader als je van en wat meer avontuurlijke vakantie houdt. We hebben een stuk of 25 foto's toegevoegd waarmee je een impressie krijgt van het dagelijks leven in het land.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Olga:
    5 januari 2023
    Wat mooi, om zo een beetje van Mozambique te zien / lezen. En aangezien jullie wel van wat avontuur houden, is het ongetwijfeld een heel mooie ervaring!
  2. GUUS van SLUIJSVELD:
    5 januari 2023
    Weer een heel avontuur. Geniet ervan
  3. Wout Carlijn Stan en jasper:
    6 januari 2023
    Wauw,ziet er gaaf uit! Wat mooie belevenissen allemaal! Geniet!
  4. Linde:
    6 januari 2023
    Mozambique ziet er heel kleurig uit, die kar met verse ananas mmmmmmm!
  5. Els Hoogveld:
    6 januari 2023
    Prachtige foto's. De mooiste foto vind ik waarop de vrouw met haar kindje op d'r rug staat met een torenhoge ballast op haar hoofd. En toch die smile. Mooie indrukken van Mozambique.
  6. Angela Kat:
    6 januari 2023
    Leuk verhaal weer en leuk ook de foto’s van de Mozambikanen langs de weg. het geeft het dagelijks leven daar heel goed weer. Heel veel plezier op weg naar de volgende bestemming!😀👋🏻
  7. Silke:
    6 januari 2023
    Leuk stuk weer Dion, Carmen, Sterre en Luna. Het valt me op de foto’s op dat er heel wat afgesjouwd wordt. Mannen met voertuigen en vrouwen te voet? Of is dat te kort door de bocht?
    In 2010 bezocht ik een vriendin die in Maputo woonde en ben toen een week alleen naar Tofo gegaan en terug. De heenweg nog met een minibus vol met toeristen vanuit een hostel. De terugweg met het openbaar vervoer. Ik voelde me als alleenreizende vrouw in Mozambique veiliger dan de keer dat ik met de trein een vriendin bezocht die in Italië woonde en ik op de dagen dat zij moest werken alleen op sightseeiing ging in de omgeving.
    Ik sluit me dus helemaal bij jullie ervaring aan!
  8. Wilma Jansen:
    7 januari 2023
    Mooi, de kleuren, het vervoer maar vooral die kindjes met een mooie lach!!
  9. Wilma Jansen:
    7 januari 2023
    Ik typ nu voor 3e keer mijn reactie maar komt er niet te staan?
  10. Anja:
    Mooie verhaal weer!
    Heel bijzonder om door dit land te reizen, juist omdat het niet zo toeristisch is.
    Op naar het volgende avontuur!
    Veel plezier! Wim en Anja x
  11. Marleen Draisma:
    7 januari 2023
    ziet er prachtig uit daar! Mooie verhalen. En nog van harte Dion…. In al jouw afwezigheid helemaal vergeten! Maar er een mooi nieuw levensjaar van!
  12. Ruud van der Leeuw:
    10 januari 2023
    Mooie fascinerende verhalen.
    Geniet van jullie verblijf...
    En Dion, beter laat dan nooit: gefeliciteerd 🎷🥁🎺📯